Algemene verkoopvoorwaarden

1. Al onze transporten worden uitgevoerd onder de voorwaarden van de CMR-overeenkomst. (1)

2. Een verzekering "Alle risico's" kan op schriftelijk verzoek worden afgesloten.

3. Uw transportopdrachten moeten uiterlijk om 14.00 uur schriftelijk door ons bevestigd worden om op de dag van de bestelling in behandeling te worden genomen. Elke bestelling impliceert de aanvaarding van onze voorwaarden.

4. Deze aanbieding annuleert alle eerdere aanbiedingen voor hetzelfde transport.

5. De tarieven zijn exclusief btw en zijn een maand geldig of tot de geldigheidsdatum die in de aanbieding is vermeld, tenzij er een aanzienlijke verhoging is van de kosten van onze prijscomponenten (diesel, tol, belastingen, enz.).

6. De tarieven zijn van toepassing op goederen die bij kamertemperatuur worden beheerd, niet gevaarlijk en niet ADR-geclassificeerd, niet als afval worden beschouwd en niet aan douanebepalingen onderhevig zijn (tenzij expliciet vermeld in de aanbieding), correct verpakt (EUMOS 40509-norm) en gelabeld. Elke overtreding kan leiden tot vertragingen, kosten of schade waarvoor wij niet verantwoordelijk kunnen worden gehouden. Bovendien zullen alle kosten die wij mogelijk maken, in rekening worden gebracht.

7. ADR-transporten worden gefactureerd met een toeslag van 15%, onderhevig aan de dieseltoeslag.

8. Ophaal- of afleveringen met een heftruck kunnen onderhevig zijn aan een extra toeslag.

9. Onze prijzen zijn gebaseerd op de goederen die op de vrachtwagen zijn geladen tot de aankomst op de bestemming op de vrachtwagen (niet gelost). De lading en lossing dienen te worden uitgevoerd door respectievelijk de afzender en de ontvanger, die hiervoor verantwoordelijk zijn. Indien de chauffeur (deels) moet bijdragen aan deze handelingen, is de opdrachtgever hiervoor verantwoordelijk.

10. De vastzetting van de lading wordt door ons uitgevoerd volgens de standaardprocedures. Specifieke eisen dienen vóór de ophaling aan ons te worden gemeld en kunnen leiden tot een aanvullende aanbieding.

11. Binnen de grenzen van artikel 7 van het CMR-verdrag is de afzender verantwoordelijk voor het labelen van de verzonden goederen en het correct invullen van het vrachtbrief en andere transportdocumenten. De vermelding van de identiteit van de afzender en de ontvanger op de vrachtbrief is bindend tussen de partijen. Indien de afzender, dat wil zeggen de opdrachtgever, niet aanwezig is bij het opstellen van de vrachtbrief, wordt deze ondertekend door de magazijnmedewerker, de dokmedewerker of de expediteur, die als gevolmachtigde van de afzender worden beschouwd.

12. Het door de afzender opgegeven gewicht op de vrachtbrief wordt door ons niet erkend en vormt geen bewijs tegen ons, tenzij een verificatie heeft plaatsgevonden zoals beschreven in artikel 8, paragraaf 3 van het CMR-verdrag en dit expliciet op de vrachtbrief is vermeld. De clausule "said to contain" is van toepassing wanneer wij de goederen, kisten, dozen, balen, vaten of andere ondoorzichtige verpakkingen overnemen zonder hun inhoud of staat te kunnen controleren. Alle boetes die door een autoriteit worden opgelegd en die voortvloeien uit overgewicht of overbelasting van de as, die aan de afzender of de opdrachtgever kunnen worden toegerekend, zullen aan hen in rekening worden gebracht.

13. Bij wijziging van de opgegeven hoeveelheden bij bestelling (toename), kunnen wij de afgesproken leveringstijd niet garanderen en zullen onze prijzen dienovereenkomstig worden aangepast.

14. Er is geen palletuitwisseling voorzien, behalve indien vooraf overeengekomen. In geval van geaccepteerde palletuitwisseling dienen de pallets bij de ontvanger beschikbaar te zijn op het moment van lossing, anders zijn wij niet meer verantwoordelijk voor de uitwisseling. De kosten voor de uitwisseling bedragen 1,00 euro/pallet voor nationale transporten binnen Europa en 1,50 euro/pallet voor internationale transporten binnen Europa. De uitwisseling van andere pallets (of containers) kan tegen een specifieke aanbieding plaatsvinden. Een toeslag van 5% geldt voor de vrachtkosten. De staat van de pallets die door de ontvangers worden geretourneerd valt niet onder de verantwoordelijkheid van de vervoerder. Het principe van het verstrijken van de uitwisselingsperiode na 1 jaar is van toepassing. Retourbonnen kunnen op specifieke afspraken worden geaccepteerd, afhankelijk van bestemming en volume, op voorwaarde dat ze minimaal een jaar geldig zijn. Deze bonnen vormen geen palletuitwisseling.

15. Bij leveringen op afspraak zullen extra kosten in rekening worden gebracht.

16. De volgende laadtijden en lostijden zijn van toepassing:
a. Distributie (1 tot 3 pallets): maximaal 15 minuten voor laden/lossen inbegrepen in de prijs.
b. Kleine LTL (4 tot 10 pallets): maximaal 30 minuten voor laden/lossen inbegrepen in de prijs.
c. Grote LTL (11 tot 25 pallets): maximaal 45 minuten voor laden/lossen inbegrepen in de prijs.
d. FTL (>25 pallets): maximaal 1 uur voor laden/lossen inbegrepen in de prijs (2 uur voor internationale transporten van meer dan 400 km).

17. Op basis van de paragrafen 16 en 23 wordt een toeslag van 70 euro per extra uur gefactureerd. De kosten voor het stilzetten van een voertuig (of combinatie) zijn 750 euro per dag, voor een oplegger 35 euro per dag. Wij behouden ons het recht voor het voertuig terug te trekken om operationele of persoonlijke redenen van de chauffeur, zoals verplichtingen tegenover andere klanten, verkeersbelemmeringen, diensttijdenlimieten of het ontbreken van faciliteiten.

18. Voor nationale transporten, bij annulering van de bestelling door de klant de dag vóór het laden voor 14.00 uur, wordt 50% van de transportprijs in rekening gebracht. Na 14.00 uur is de vergoeding 75%; op de dag van het laden is deze 85%; als de vrachtwagen op de laadlocatie is, wordt 100% gefactureerd. Voor internationale transporten wordt 75% van de afgesproken prijs in rekening gebracht als de annulering binnen 48 uur voor het laden plaatsvindt, 85% op de dag van het laden en 100% als deze binnen 4 uur voor het laden plaatsvindt.

19. Eventuele urgenties, zoals machine-uitval of andere gevolgen van vertraging, moeten vooraf aan ons worden doorgegeven en kunnen leiden tot een speciale prijs. Het principe van kortingen of boetes voor vertraging is uitgesloten, tenzij vooraf specifieke afspraken zijn gemaakt.

20. Tenzij anders aangegeven, zijn de laad- en losplaatsen toegankelijk voor opleggers of vrachtwagencombinaties met een maximaal gewicht van 40 of 44 ton, afhankelijk van het land. Alle kosten als gevolg van ontoegankelijkheid worden in rekening gebracht.

21. Betalingen bij levering dienen schriftelijk door ons te worden bevestigd (kosten: 2% van het te innen bedrag met een minimum van 20 euro).

22. Sommige bergachtige gebieden of eilanden zijn onderworpen aan toeslagen (bevestiging door onze planning bij de bestelling of op aanvraag).

23. Voor de uitvoering van de douaneformaliteiten die mogelijk in de aanbieding zijn opgenomen, handelt de vervoerder uitsluitend als gevolmachtigde van de afzender. Ongebruikelijke wachttijden bij de douane, bijvoorbeeld door onverwachte stakingen of het ontbreken van de vrachtbrief of andere documenten zoals TIR-boeken, documenten T, sanitaire attesten en dergelijke, geven recht op een toeslag per gewachte uur, elke begonnen uur wordt in rekening gebracht (zie artikel 17).

24. Leveringsbewijzen (POD, CMR, enz.) zijn gedurende 3 maanden na facturering op onze website beschikbaar. Elke aanvraag voor documenten buiten deze toegang zal 5 euro per document kosten. Het ontbreken van documenten kan op geen enkele manier leiden tot een korting of annulering van de transportfacturering. De CMR (of de vereenvoudigde vrachtbrief voor kortere afstanden of ons afleveringsbewijs) is het enige transportdocument dat geldt in geval van geschillen of schade.

25. In geval van schade aan de goederen moeten deze beschikbaar worden gesteld voor expertise door de verzekeraars in de staat waarin ze zijn geleverd en op de locatie waar ze zijn ontvangen. Als de schade niet aan ons kan worden toegerekend, zijn de kosten voor evacuatie en vernietiging voor rekening van de klant.

26. Onze betalingstermijnen zijn 30 dagen na factuurdatum. Elke factuur die niet volledig wordt betaald op de vervaldatum, zal automatisch en zonder ingebrekestelling rente dragen tegen het wettelijke jaarlijkse tarief van de Belgische wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand bij commerciële transacties, verhoogd met zeven procentpunten. Het factuurbedrag wordt ook verhoogd met een forfaitaire vergoeding van 10%, met een minimum van 125,00 euro voor administratieve kosten.

27. Elke betalingsachterstand en/of niet-naleving van een verplichting door de klant geeft ons het recht om een retentierecht uit te oefenen op de vervoerde goederen. Onverminderd het voorrecht zoals beschreven in artikel 20, 7° van de Hypotheekwet, wordt overeengekomen dat alle goederen die aan ons bedrijf zijn toevertrouwd, als onderpand worden gegeven ten behoeve van de vorderingen die wij hebben of zullen hebben op de klant, en dat wij deze goederen kunnen verkopen om onze vorderingen te dekken.

28. Alle geschillen die rechtstreeks of onrechtstreeks voortvloeien uit de overeenkomst vallen onder de bevoegdheid van de rechtbanken van het maatschappelijke zetel van de vervoerder. Deze bevoegdheid is geformuleerd in het belang van de vervoerder, die er alleen afstand van kan doen. In geval van afstand wordt de territoriale bevoegdheid van de rechtbanken bepaald in overeenstemming met het Verdrag van Lugano (30.10.2007) betreffende de rechterlijke bevoegdheid, de erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen in burgerlijke en handelszaken.

29. De voorwaarden zijn onderworpen aan Belgisch recht.


(1) Onze transportdiensten zijn onderworpen aan de bepalingen van het CMR-verdrag (Belgische wet van 4 september 1962) en de aanvullende protocollen. Voor al onze andere diensten die geen transport omvatten, bedraagt de maximale schadevergoeding die onze maatschappij moet betalen in geval van aansprakelijkheid 8,33 D.T.S. per vermiste of beschadigde kg brutogewicht. Dit schadevergoedingsplafond is zonder uitzondering van toepassing op elk van onze activiteiten en er zal geen enkele schadevergoeding verschuldigd zijn voor eventuele schade als gevolg van onbeschikbaarheid en/of verlies van klanten of voor welke indirecte schade dan ook (verlies van winst, verlies van klanten, schade aan het imago, enz.). De aansprakelijkheid van de vervoerder wordt uitdrukkelijk beperkt tot de vergoeding van de schade aan de vervoerde goederen, en de aansprakelijkheid voor schade aan derden, verlies van omzet of winst, evenals andere schade door falen van de vervoerder, is uitgesloten.